Skončilo čtvrtletí, a to je pro nás, sociální pracovníky, vždycky období pomáhání starším klientům s žádostmi o pravidelné dávky a příspěvky. A pomáhání vyhledávat všechny faktury, doklady a účtenky plateb a příjmů, prostě důkazy o tom, že senior platil, a kolik má příjem, a že mu po zaplacení to, co zbyde, na život úplně nestačí… A že mu dávky náleží právem!
Dnes například Příspěvek na bydlení.
Přestože to děláme několikrát do roka (dříve čtyřikrát, nyní dvakrát, pokud už jste na úřadě evidováni a dávku pobíráte, bez hlavní žádosti), přesto je to vždy tak trochu detektivní práce:
Kde jsou všechny dokumenty?
Ne každý klient si vede složky: banka, nájem, elektřina, plyn, inkaso atd… I když to všem radím.
A ne každý je toho schopen nebo má někoho z rodiny, kdo mu s tím pomáhá!!!
Protože každý žadatel musí doložit svůj příjem a výdej nákladů na bydlení za poslední čtvrtletí, a to je pane účtenek!
Banka posílá výpisy z účtu, kde je vše hezky pohromadě, ale nesmí se stát, že to člověk někam založí, a pak neví kam, že!
Pak potřebujete potvrzení o nájmu a podrobný rozpis plateb v něm!
K tomu potřebujete rozpis o platbách za elektřinu. A potvrzení o platbách.
Dále to samé o plynu… sipo, a ostatních poplatcích,
a to vše pak musíte za každý měsíc jednotlivě rozepsat do formuláře z Úřadu práce, do příloh žádosti!
Klient se v tom ztrácí, my také, pokud to není vše uložené na jednom místě, tak po celém bytě u klienta hledáte ty správné účtenky!
Určitě najdete spoustu starých účtenek, ale ty nové, potřebné, zaručeně ne! To samé platí o výpisech z banky.
Takže začíná detektivní a pátrací akce: nejen, kde jsou účtenky, ale zda to klient skutečně zaplatil!
Žhavíme telefony a maily, bombardujeme úřady a banky a majitele bytů s prosbou o duplikáty potvrzení plateb!
Občas je to ještě ztíženo častou opatrností klienta, který nikoho nechce nechat do svých dokumentů nahlédnout. Někdy přesvědčíte, jindy ne, a pak se klient diví, proč nepřišly penízky?
I když máte svolení nahlédnout do soukromí, ještě není vyhráno, protože často není ve složkách, co jsem klientům pomohla založit, vůbec žádný doklad…
Tak často i společně s klientem obíháme banky, a pátráme a škemráme o nová potvrzení u různých energetických společností a majitelů bytů! Když to vše dáme dohromady, výpisy z bank upravujeme, kroužkujeme, co mají úředníci vidět, a co ne, začerňujeme!
Často je mi těch klientů líto, když vidím, jak je jim nepříjemné, že musí po celoživotní práci na sklonku života žádat o nějakou podporu.
Proto všem doporučuji, spořte si na stáří, odkládejte pokud možno dostatek prostředků na podzim svého života!!!
———
Systém našich sociálních dávek a podpor je byrokratický, velmi složitý a nepřehledný! Orientují se v nich jen odborníci z oboru, a ani oni někdy ne, a pomáhají si návody…
Nejsložitější jsou žádosti a proces počítání starobního důchodu, a nejhorší snad proces a schvalování žádosti o invalidní důchod!!! Tomu rozumí jen specialisté v oboru a počítačové programy. A to ještě s otazníkem, protože chyby se vyskytují, a pokud se vám výpočet nezdá, a odvoláte se, ani nevíte jak překontrolovat správnost výpočtu.
Obdivuji zaměstnance úřadů práce, a na přepážkách PSSZ, protože oni jsou hned prvním hromosvodem, když se něco žadatelům nezdá. Velmi často jsou to oni, kdo pomáhají a radí, protože senioři třeba nikoho nemají, nebo nevědí, kam se obrátit.
U nás v naší pečovatelské službě s tím klientům rádi pomůžeme. Jsou ale senioři osamělí, ještě soběstační a naše služby nevyužívají. Často je tento proces odrazuje, a tak raději živoří bez podpor a pomoci.
Každý se ale může obrátit o radu i na městských nebo obecních úřadech, kde mu poradí nebo odkážou na sociálního pracovníka v místě.
~ Zuzana Vránová, 19. 10. 2024
Copyright © 2025 Nakladatelství Lelkárna® s.r.o.