Nakladatelství Lelkárna®

Úskalí naší státní sociální podpory

Skončilo čtvrtletí, a to je pro nás, sociální pracovníky, vždycky období pomáhání starším klientům s žádostmi o pravidelné dávky a příspěvky. A pomáhání vyhledávat všechny faktury, doklady a účtenky plateb a příjmů, prostě důkazy o tom, že senior platil, a kolik má příjem, a že mu po zaplacení to, co zbyde, na život úplně nestačí… A že mu dávky náleží právem! 

Dnes například Příspěvek na bydlení.

Přestože to děláme několikrát do roka (dříve čtyřikrát, nyní dvakrát, pokud už jste na úřadě evidováni a dávku pobíráte, bez hlavní žádosti), přesto je to vždy tak trochu detektivní práce:

Kde jsou všechny dokumenty?

Ne každý klient si vede složky: banka, nájem, elektřina, plyn, inkaso atd… I když to všem radím. 

A ne každý je toho schopen nebo má někoho z rodiny, kdo mu s tím pomáhá!!!

  • Protože každý žadatel musí doložit svůj příjem a výdej nákladů na bydlení za poslední čtvrtletí, a to je pane účtenek!

 

Banka posílá výpisy z účtu, kde je vše hezky pohromadě, ale nesmí se stát, že to člověk někam založí, a pak neví kam, že!

  • Pak potřebujete potvrzení o nájmu a podrobný rozpis plateb v něm!

  • K tomu potřebujete rozpis o platbách za elektřinu. A potvrzení o platbách.

  • Dále to samé o plynu… sipo, a ostatních poplatcích, 

  • a to vše pak musíte za každý měsíc jednotlivě rozepsat do formuláře z Úřadu  práce, do příloh žádosti!

Klient se v tom ztrácí, my také, pokud to není vše uložené na jednom místě, tak po celém bytě u klienta hledáte ty správné účtenky!

Určitě najdete spoustu starých účtenek, ale ty nové, potřebné, zaručeně ne! To samé platí o výpisech z banky.

Takže začíná detektivní a pátrací akce: nejen, kde jsou účtenky, ale zda to klient skutečně zaplatil!

Žhavíme telefony a maily, bombardujeme úřady a banky a majitele bytů s prosbou o duplikáty potvrzení plateb!

Občas je to ještě ztíženo častou opatrností klienta, který nikoho nechce nechat do svých dokumentů nahlédnout. Někdy přesvědčíte, jindy ne, a pak se klient diví, proč nepřišly penízky?

I když máte svolení nahlédnout do soukromí, ještě není vyhráno, protože často není ve složkách, co jsem klientům pomohla založit, vůbec žádný doklad…

Tak často i společně s klientem obíháme banky, a pátráme a škemráme o nová potvrzení u různých energetických společností a majitelů bytů! Když to vše dáme dohromady, výpisy z bank upravujeme, kroužkujeme, co mají úředníci vidět, a co ne, začerňujeme! 

Často je mi těch klientů líto, když vidím, jak je jim nepříjemné, že musí po celoživotní práci na sklonku života žádat o nějakou podporu.

Proto všem doporučuji, spořte si na stáří, odkládejte pokud možno dostatek prostředků na podzim svého života!!!

———

Systém našich sociálních dávek a podpor je byrokratický, velmi složitý a nepřehledný! Orientují se v nich jen odborníci z oboru, a ani oni někdy ne, a pomáhají si návody…

Nejsložitější jsou žádosti a proces počítání starobního důchodu, a nejhorší snad proces a  schvalování žádosti o invalidní důchod!!! Tomu rozumí jen specialisté v oboru a počítačové programy. A to ještě s otazníkem, protože chyby se vyskytují, a pokud se vám výpočet nezdá, a odvoláte se, ani nevíte jak překontrolovat správnost výpočtu. 

Obdivuji zaměstnance úřadů práce, a na přepážkách PSSZ, protože oni jsou hned prvním hromosvodem, když se něco žadatelům nezdá. Velmi často jsou to oni, kdo pomáhají a radí, protože senioři třeba nikoho nemají, nebo nevědí, kam se obrátit.

U nás v naší pečovatelské službě s tím klientům rádi pomůžeme. Jsou ale senioři osamělí, ještě soběstační a naše služby nevyužívají. Často je tento proces odrazuje, a tak raději živoří bez podpor a pomoci.

Každý se ale může obrátit o radu i na městských nebo obecních úřadech, kde mu poradí nebo odkážou na sociálního pracovníka v místě.

~ Zuzana Vránová, 19. 10. 2024

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Copyright © 2025 Nakladatelství Lelkárna® s.r.o.